Werk mee aan een ‘coronaveilige’ gemeente

Sneller dan verwacht zijn we overvallen door een tweede coronagolf. Hierdoor zijn zowel op nationaal als op provinciaal niveau verstrengde maatregelen ter bestrijding van het coronavirus genomen. De aanpassing van de regels en het verschillende regime binnen en buiten de provincie Antwerpen, roepen bij een aantal inwoners vragen op.

“Ik merk aan de vele telefoontjes, mails en berichten op sociale media dat veel inwoners van onze gemeente het allemaal niet meer zo goed weten”, zegt schepen van Welzijn Sarah De Keyser (CD&V). “Mensen twijfelen of ze de maatregelen wel goed begrepen hebben of willen zekerheid over een specifieke situatie. Zo kregen we deze week veel vragen over het wel of niet dragen van een mondmasker tijdens het individueel sporten.”

Het gemeentebestuur zal daarom acties op touw zetten om de regels nog duidelijker te communiceren naar haar inwoners. De komende dagen zullen de gouden regels ter bestrijding van de verspreiding van het coronavirus – zoals afstand bewaren, nauw contact buiten uw gezin beperken tot een bubbel van hoogstens 5 personen ouder dan 12 jaar, regelmatig de handen wassen en ontsmetten, mondneusmaskers dragen in de publieke ruimte – op diverse plaatsen in de gemeente in het straatbeeld verschijnen. Dit zal gebeuren via de gemeentelijke informatiezuilen, met boodschappen langs de kant van de weg en op voetpaden en pleinen zullen boodschappen op de grond worden aangebracht.

Daarnaast roept het gemeentebestuur de inwoners ook op om zelf de regels massaal mee te promoten en zo hun steentje bij te dragen tot de bewustwording. Dat kan binnenkort onder andere via een raamaffiche die te downloaden zal zijn op de website van de gemeente. We roepen onze inwoners en handelaars op om deze affiches aan een raam op te hangen zodat iedereen ze goed kan zien. “Er is ook al een speciale kader voor je profielfoto op Facebook. Zo kan je al je vrienden aansporen om samen de strijd aan te gaan tegen het virus, zodat we het hopelijk binnen enkele weken kunnen verslaan”, besluit schepen van Welzijn Sarah De Keyser (CD&V) met een warme oproep.