Het kapelletje ‘O Maria Troosteres der Bedrukten’ op de Liersesteenweg in Sint-Katelijne-Waver werd zondagmiddag opnieuw ingewijd.
De kapel uit 1880 werd de voorbije maanden zowel binnenin als aan de buitenzijde gerestaureerd door een groep vrijwilligers en is vooral voor enkele buurtbewoners erg belangrijk.

Het kapelletje ‘O Maria Troosteres der Bedrukten’ werd in 1880 gebouwd en was al die tijd een belangrijke plek voor gelovigen in Elzestraat (Sint-Katelijne-Waver). De laatste jaren raakte de kapel echter in verval. “Het plafond was ingestort, er waren vochtproblemen, de verf kwam van de muur en de beelden waren stuk”, zegt Guido Op de Beeck van de plaatselijke kerkraad, dat de kapel sinds 1988 beheert en ook de opdracht voor de restauratie gaf. “Een grondige opfrisbeurt was dus nodig.”

“De voorbije maanden hebben verschillende vrijwilligers bij de restauratiewerken geholpen”, zegt Reinhilde Bellens, die de beelden herstelde. “Er stonden oorspronkelijk twee engelenbeelden in de kapel, maar beide raakten zwaar beschadigd. Zo ontbraken van een beeld de vleugels. We hebben daarom de goede delen van beide beelden samengebracht tot een engel. Ook de andere beelden zijn gerestaureerd en opnieuw beschilderd. Het was veel werk, maar op die manier wist ik wat te doen tijdens de lockdown.” (tekst GvA)

Vandaag was ik uitgenodigd op de heropening van de kapel op de Liersesteenweg... en de zon scheen!  zegt Sarah De Keyser, schepene van Erediensten
Ik sprak onder meer over hoe er vandaag -in tijden van onzekerheid en problemen- nood is aan solidariteit, zingeving en hoop. Deze kapel krijgt nog veel bezoek. Mensen die even stoppen, die een groet brengen, die een kaarsje willen branden,... .
Enkele vrijwilligers staken de handen uit de mouwen om deze kapel volledig te renoveren, en het resultaat mag er zijn!
Een gelovig gezin sprak me aan en vertelde dat de kapel voor hen dé herdenkingsplaats is voor een recent overleden familielid. Ze waren enorm dankbaar en geëmotioneerd dat de kapel nu zo mooi is, en er was ook plaats voor een foto van het familielid.
Zo zie je maar hoe veel belang deze zaken hebben voor sommige mensen. En hoe belangrijk het is dat we hier aandacht voor hebben.