VEILIG NAAR SCHOOL
Zeker nu het nieuwe schooljaar begonnen is, zijn veel ouders bezorgd wanneer hun kinderen zich in het verkeer begeven, te voet of met de fiets. Nochtans is het belangrijk dat we meer kiezen voor deze alternatieven voor de auto: het is beter voor het milieu, voor de gezondheid en zorgt voor meer levenskwaliteit.

Samen veilig terug naar school

Daarom zet CD&V al jaren in op Koning Fiets als symbool van #dewegvooruit en hét vervoermiddel van de toekomst. Toch zullen mensen pas massaal voor de fiets kiezen, zeker voor hun kinderen, als ze overtuigd zijn dat dat op een veilige manier kan. Bij het begin van het nieuwe schooljaar lanceren we daarom elk jaar een affiche-campagne om meer aandacht te vragen voor veiligheid in het verkeer, want voor een veilig schoolbegin en meer verkeersveiligheid zorgen we samen!

Al willen we ook als beleidsmakers blijven inzetten op een veiligere weginfrastructuur en omgeving.

Steeds meer kruispunten in Vlaanderen zijn bijvoorbeeld al geheel of gedeeltelijk conflictvrij. Dat wil zeggen dat fietsers en voetgangers er veilig kunnen oversteken zonder kruisend autoverkeer. In de toekomst moeten alle kruispunten conflictvrij worden, maar wij willen prioriteit geven aan de omgeving van scholen en kinderopvang.

Vandaag geldt in schoolomgevingen een zone 30. Dat is een goede zaak, maar niet iedereen houdt zich daaraan. Algemeen geldt rond overdreven snelheid nog een te groot gevoel van straffeloosheid. De pakkans in schoolomgevingen moet omhoog.

Meer schoolstraten. Bedoeling is om de verkeerschaos in de schoolomgeving bij het begin en het einde van een schooldag te beperken. Op die momenten wordt de straat afgesloten voor auto’s en dit moet gebeuren in goed overleg met de buurt en de ouders.