Veilig fly-overkruispunt R6 – Antwerpsesteenweg opent donderdag 30 april

De werken voor de bouw van de nieuwe fly-over op het kruispunt van de R6 met de Antwerpsesteenweg zijn bijna afgerond. Op donderdag 30 april rond 19 uur zal de brug worden opengesteld voor het verkeer en zal gelijktijdig het zuidelijke kruispunt R6-N1 worden afgesloten. Alle werken worden op zondag 7 juni ’s avonds afgerond, waardoor het kruispunt op maandagmorgen 8 juni volledig in dienst is.

Voor de nieuwe inrichting is gekozen om de kruispunten niet gelijkgronds te maken. Dat wil zeggen dat het doorgaande verkeer op de R6 via een brug over de Antwerpsesteenweg wordt geleid. Dat vermindert het aantal conflicten tussen verkeersstromen en maakt het verkeer vlotter en veiliger. Het kruispunt onder de brug werd volledig hertekend. Via op- en afritten kan het verkeer veilig de R6 op- en afrijden. Verkeerslichten zorgen ervoor dat wagens onderling, maar ook fietsers en auto’s niet met elkaar in conflict komen. Begin dit jaar werd ook al de 6 meter brede fietstunnel van de Tivoli-wijk naar Sint-Katelijne-Waver in gebruik genomen. Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver zorgt later dit jaar voor de doortrekking van de fietsverbinding tot aan de Liersesteenweg.

“Sint-Katelijne-Waver was al jaren vragende partij om dit gevaarlijke kruispunt aan te pakken, waar al veel ongevallen gebeurd zijn met dodelijke afloop en zwaargewonden. We zijn dan ook verheugd dat het Vlaams Gewest deze realisatie tot een goed einde gebracht heeft. Op onze vraag wordt binnenkort ook een aparte afslagstrook aan de Liersesteenweg voorzien om een deel van de filevorming aldaar aan te pakken”, zegt schepen van mobiliteit Eric Janssens (CD&V).