Steun voor lokale economie in Sint-Katelijne-Waver

Om inwoners ertoe aan te zetten lokaal te winkelen, besliste het schepencollege om aan elk gezin een SKWinkelbon ter waarde van 10 euro te schenken.  Ook de vzw Winkelpromotie krijgt 20.000 euro extra middelen.
Naast deze gemeentelijke maatregelen, ondersteunt ook de Vlaamse hinderpremie 272 handelaars in Sint-Katelijne-Waver.

“De handelszaken werden zwaar getroffen door de coronamaatregelen van de overheid waarbij ze fysiek hun winkels moesten sluiten. Heel wat handelaars bereiden zich nu voor op een heropening van hun zaak. Hierbij zullen zij de nodige maatregelen moeten nemen op vlak van persoonlijke hygiëne en die van hun klanten. Tegelijk zullen zij marketinginspanningen moeten leveren om hun klanten te informeren”, vertelt schepen van lokale economie en financiën Sven Verelst (CD&V).
De vzw Winkelpromotie zal dit ondersteunen door elke handelaar gratis te voorzien van een coronapakket bestaande uit mondmaskers, handgel, etc.

Bijkomend wil het gemeentebestuur de inwoners van Sint-Katelijne-Waver stimuleren om lokaal te winkelen. Elk gezin zal een SKWinkelbon ontvangen ter waarde van 10 euro. In totaal gaat het over zo’n 8.400 bonnen die de gemeente zal bezorgen wanneer de handelaars terug normaal open zijn. Handelaars die nog geen gebruik maken van de SKWinkelbonnen, kunnen zich nu gratis registreren via info@skwinkel.be.
“Met deze beslissingen steunen we niet alleen de lokale handelaars maar doen we ook echt iets voor alle gezinnen in onze gemeente”, aldus schepen Sven Verelst.

Ook vanwege de Vlaamse overheid worden de ondernemingen in onze gemeente gesteund. “Vlaams minister van Werk en Economie Hilde Crevits (CD&V) meldde ons vandaag dat 272 handelaars in Sint-Katelijne-Waver de Vlaamse hinderpremie ontvangen hebben. De Vlaamse Regering maakte meer dan 1 miljoen euro vrij voor de handelaars in onze gemeente”, zegt eerste schepen Eric Janssens (CD&V).
Vlaams minister Hilde Crevits: “Door de coronacrisis hebben enorm veel winkels en ondernemers hun deuren verplicht moeten sluiten. Dat was en is een harde noot om kraken, maar nodig gezien deze ongeziene gezondheidscrisis. Na de uitbraak van het virus hebben we beslist dat wie zijn of haar zaak verplicht moest sluiten recht heeft op een hinderpremie van 4000 euro”.

Alles samen gaat het in Sint-Katelijne-Waver over een bedrag van meer dan 1 miljoen euro steunmaatregelen voor ondernemingen. “We zijn blij met deze Vlaamse steun, anders zouden onze lokale handelaars deze coronacrisis niet overleven. Afhankelijk van hoe de crisis verder verloopt bekijken we nog welke andere maatregelen we kunnen nemen om onze lokale handelaars te ondersteunen”, besluit Sven Verelst.