Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver heeft een verdeelsleutel uitgewerkt om lokale ondernemers te compenseren voor de schade geleden tijdens de coronacrisis. Bovenop de federale en Vlaamse steunmaatregelen, zal het gemeentebestuur 60.000 euro verdelen onder ondernemers die tussen 15 maart en 15 september minstens 50 procent omzetverlies leden. Op maandag 7 september wordt dit plan ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Eind juni keurde de gemeenteraad een coronafonds goed dat voor 100.000 euro aan steunmaatregelen bevat. De gemeente maakt 20.000 euro vrij voor kwetsbare gezinnen, 10.000 euro voor de niet-gemeentelijke basisscholen, 10.000 euro voor de vzw skwinkel en 60.000 euro voor lokale ondernemers die economische schade lijden door de coronapandemie.

De gemeente heeft enkele maanden geleden de lokale ondernemers bevraagd om de economische schade in kaart te brengen. Op basis van de resultaten van deze bevraging is een verdeelsleutel uitgewerkt, waarvan thans de goedkeuring wordt gevraagd aan de gemeenteraad.

“Aanvankelijk was het plan om de 60.000 euro te verdelen via een vermindering van de bedrijfsbelasting. Dat plan wordt nu aangepast. Een vermindering van de bedrijfsbelasting zou immers een algemene maatregel zijn, waardoor de steun niet noodzakelijk terecht komt bij de ondernemingen die dit het hardst nodig hebben. We kiezen er bewust voor niet alle ondernemingen een (beperkt) voordeel te verlenen, maar de beschikbare middelen juist in te zetten ter ondersteuning van de ondernemingen die door de coronacrisis het meest getroffen zijn”, zo licht schepen van Lokale Economie Sven Verelst (CD&V) het plan toe.

Meer dan 50 procent omzetverlies

Het gemeentebestuur zal een premie toekennen aan ondernemingen die door de coronacrisis tussen 15 maart en 15 september een omzetverlies van meer 50 % leden. Zij moeten hiervoor vóór 31 oktober 2020 een aanvraag indienen. Op de gemeentelijke website zal een digitaal aanvraagformulier beschikbaar worden gesteld.

Bij de verdeling van de 60.000 euro zal rekening worden gehouden met de volgende parameters:

·        activiteit in hoofd- of in bijberoep;

·        gedwongen sluiting of niet;

·        aantal werknemers.

Op basis van het aantal ondernemers dat intekent voor de premie en rekening houdende met voormelde parameters, zal het gemeentebestuur vier basisbedragen vastleggen. Onderstaande tabel geeft een overzicht van de wijze waarop het steunpakket zal worden verdeeld:

Compensatie voor taxi-ondernemingen, marktkramers en kermisuitbaters via aanpassing belastingreglement
Taxi-ondernemingen, marktkramers en kermisuitbaters kunnen rekenen op een compensatie via een aanpassing van het betreffende belastingreglement voor 2020. Die aanpassing wordt eveneens op 7 september voorgelegd aan de gemeenteraad.

Voor meer in formatie, contacteer

Sven Verelst, schepen van lokale economie

0476 73 11 73, sven.verelst@skw.be