Door de Coronacrisis en de hiermee opgelegde maatregelen, in het bijzonder de verstrengde maatregelen in de provincie Antwerpen, werd beslist om in onze gemeente geen evenementen in augustus te laten doorgaan. Onder die omstandigheden kermissen te organiseren op de gebruikelijke data was op dat moment niet haalbaar en verantwoord.

Indien we de kermissen toch hadden laten doorgaan, dan werd maar een zeer beperkt aantal mensen tegelijk op het kermisterrein toegelaten. Voor Elzestraat kermis zouden dat maar 20 mensen geweest zijn! Onder dergelijke omstandigheden organiseer je natuurlijk beter geen kermis.

Eind vorige maand werd ons bevestigd dat de voorwaarden om een kermis te organiseren vanaf september versoepeld werden, waarbij maximum 400 bezoekers toegelaten worden. “Eind augustus was er een overleg tussen de sector van kermisuitbaters en het schepencollege over wanneer en hoe we toch nog kermissen in de vier kernen van onze gemeente konden organiseren. In samenspraak met de foorkramers werden nieuwe data vastgelegd”, zegt schepen van feestelijkheden Eric Janssens (CD&V). “Om alles veilig en gezond te laten verlopen werd de organisatie in de gemeentelijke crisiscel besproken en besliste het College van Burgemeester en Schepenen om de kermissen alsnog volgens de richtlijnen in verband met corona te organiseren.”

De kermissen zullen plaatsvinden op de volgende data:
Elzestraat: 25-27 september,
Dijksteinkermis 9-11 oktober (datum blijft behouden),
Onze-Lieve-Vrouw-Waver: 23-25 oktober,
Katelijne Centrum: 30 oktober – 1 november.

Telkens vrijdagavond van 18.30 tot 23 uur en zaterdag en zondag van 14 tot 23 uur.

“Voor ons is het belangrijk dat we de kermissen voor de kinderen en jongeren toch nog kunnen organiseren, waarbij de veiligheid en volksgezondheid primeert. Door de data wat te verschuiven hebben we ook de mogelijkheid om alles goed voor te bereiden. Dit houdt onder andere in dat er een extra gangpad en een verplicht circulatieplan voorzien moet worden, alle aanwezigen geteld en geregistreerd moeten worden en er een extra aanschuifruimte voorzien moet worden. Bovendien moeten de kermissen van het Centrum en Waver wat anders opgesteld worden dan gebruikelijk”, aldus Eric Janssens.