Sint-Katelijne-Waver maakt 100.000 euro vrij voor coronafonds

Om handelaars en verenigingen die financiële schade lijden door de coronacrisis tegemoet te komen, zal het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver een noodfonds oprichten. Het maakt hier in eerste instantie 100.000 euro voor vrij.

Heel wat handelaars, verenigingen en gewone mensen ondervinden een financiële impact van de maatregelen die nodig zijn om de coronaverspreiding in te dammen. De Vlaamse overheid kondigde al maatregelen aan om getroffen ondernemers en verenigingen financieel te ondersteunen. Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver doet dat nu ook.

"Op maandag 16 maart besliste het schepencollege om over te gaan tot de oprichting van een coronafonds”, vertelt schepen van financiën Sven Verelst. “In eerste instantie maken we hiervoor 100.000 euro vrij. Als blijkt dat het onvoldoende is, voorzien we meer middelen.”

Via het coronafonds wil het gemeentebestuur ondernemers en verenigingen die door de coronacrisis inkomstenverlies hebben geleden financieel ondersteunen. “Handelaars die verplicht sluiten, missen inkomsten. Maar er zijn ook verschillende verenigingen die de komende weken activiteiten gepland hadden om hun werking te bekostigen. Voor hen is dit een kleine ramp”, aldus burgemeester Sels.

Het gemeentebestuur besliste verder dat ouders die hun kind hadden ingeschreven voor de buitenschoolse kinderopvang en verenigingen die een zaal huren van de gemeente, deze kosteloos kunnen annuleren.

“Met deze maatregelen hopen we onze ondernemers en verenigingen te steunen in deze moeilijke tijden en het economisch leven aan te zwengelen als de crisis voorbij is”, besluiten burgemeester Sels en schepen Verelst.

Voor meer informatie, contacteer

Sven Verelst, schepen van financiën en lokale economie

0476 73 11 73, sven.verelst@skw.be