Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver stelde maandag haar meerjarenplan voor de volgende vijf jaar voor. De gemeente wil in totaal 40 miljoen euro investeren, onder andere in de dorpskernvernieuwing van Onze-Lieve-Vrouw-Waver, in een sociaal dorpsrestaurant en in kunstgrasvelden voor de voetbalploegen.

Bijna de helft voor Onze-Lieve-Vrouw-Waver

Het grootste bedrag gaat naar openbare werken, en dan specifiek de geplande dorpskernvernieuwing van Onze-Lieve-Vrouw-Waver. Het gemeentebestuur maakt er maar liefst 6 miljoen euro voor vrij. Het is een heel grote werf van ongeveer tienduizend vierkante meter die aansluit op de vernieuwing van de Molenstraat.  De gemeente gaat voor een volledige herinrichting van het openbaar domein met bijzondere aandacht voor fietsers en voetgangers, ruimte voor terrassen en parkeerplaatsen.

De werkzaamheden beginnen vermoedelijk in de loop van 2022. Deze dorpskernvernieuwing past binnen in de ambitie van de gemeente om op lange termijn alle kernen van de gemeente te vernieuwen.  Elders in de gemeente wordt de komende vijf jaar tien kilometer aan wegen en twintig kilometer aan fietspaden vernieuwd. Die werkzaamheden kosten net geen 13 miljoen euro.

Nieuwe fuif- en evenementenzaal

Op deze plaats zou de nieuwe fuif- en evenementenzaal gebouwd worden. Foto: Stijn Van de Sande

Verschillende sites krijgen een opwaardering. De site aan Bruultjeshoek wordt uitgebouwd tot een speel- en sportpark. Er komen extra kleedkamers en een van de ruimtes wordt een danszaal. In het gebied naast de sportzaal komt een finse piste en de voetbalclubs kunnen vanaf nu een subsidie aanvragen van maximaal 250.000 euro voor de aanleg van kunstgrasvelden.

Tegen 2023 moet ook de nieuwe fuif- en evenementenzaal klaar zijn. Die wordt gebouwd op de hoek van Dreefvelden en de Leliestraat. Het wordt een plek waar al onze verenigingen terecht kunnen voor evenementen, optredens of repetities. Er is ook plaats voor een moderne bibliotheek. Het jeugdhuis, dat nu nog gevestigd is aan het Sint-Michielskasteel, kan er ook zijn intrek nemen. Voor de uitbouw van deze gloednieuwe vrijetijdssite wordt een budget van 6 miljoen euro voorzien.

Strijd tegen armoede

Na de vertraging die opgelopen werd omdat een kraan bleef openstaan, opent het nieuwe woonzorgcentrum Bosbeekhof dit jaar de deuren. In het WZC is ook plaats voor een lokaal dienstencentrum en een dorpsrestaurant waar mensen drie keer per week voor een lage prijs kunnen gaan eten. Op die manier wordt de vereenzaming van ouderen en mensen in armoede tegengegaan.

Armoedebestrijding is tijdens deze legislatuur prioritair”, klinkt het. “Daarom wordt er extra ingezet op sociale tewerkstelling binnen de gemeente. Daarnaast wordt ook een voltijdse kinderarmoedecoördinator aangenomen om de kinderarmoede aan te pakken.

Verder nog: ’t Grom, burgerparticipatie en nieuwe camera’s

Verder investeert Sint-Katelijne-Waver ook nog een miljoen euro in de vernieuwing van de kerk-site in Onze-Lieve-Vrouw-Waver en voor de verdere uitbouw van parken en bossen wordt anderhalf miljoen euro uitgetrokken. In groentemuseum ’t Grom wordt 475.000 euro geïnvesteerd om een regionale erkenning te krijgen en de werking te verzekeren. Op de begraafplaatsen wordt meer aandacht geschonken aan sterrenkindjes en de gemeente wil burgerparticipatie aanmoedigen. Tot slot wordt er een half miljoen euro vrijgemaakt voor nieuwe ANPR-, flits- en overlastcamera’s en evenveel geld wordt geïnvesteerd in het aanpakken van zwerfvuil. Alles samen investeert Sint-Katelijne-Waver de komende jaren 40 miljoen euro.

Financieel plaatje

Het Katelijnse gemeentebestuur maakt zich sterk dat ze geen belastingverhoging gaat doorvoeren. “Door de taxshift hebben we minder inkomsten en de brandweer en het zorgbedrijf kosten deze legislatuur meer”, zegt schepen van Financiën Sven Verelst (CD&V). “Maar daar tegenover staan extra geld van de Vlaamse overheid en de enige nieuwe belasting op masten en pylonen. Enkele retributies worden geïndexeerd of geoptimaliseerd en ook de takenpakketten van de medewerkers worden herbekeken en waar nodig bijgestuurd, maar er wordt niemand ontslagen. Op die manier kunnen we 40 miljoen euro investeren en blijft de gemeente financieel gezond.”

Bron: Gazet van Antwerpen