Sint-Katelijne-Waver houdt nieuw ouderenbehoefteonderzoek

In de eerste helft van 2021 houdt de gemeente Sint-Katelijne-Waver een nieuw ouderenbehoefteonderzoek om de sociale aspecten van het ouder worden te peilen. Dit onderzoek werkt met een participatieve methodiek, die toelaat om met een wetenschappelijk onderbouwde vragenlijst de leefsituatie en behoeften van thuiswonende 60-plussers op gemeentelijk niveau in kaart te brengen. Ouderen kunnen zelf deel uitmaken van het onderzoek en een actieve rol spelen in alle fasen van het project.
De vorige bevraging dateert van 2014.

“De Seniorenparticipatieraad wenst in samenwerking met het gemeentebestuur en het Zorgbedrijf Rivierenland een tweede ouderenbehoefteonderzoek uit te voeren.
Daarom bestelde de gemeente een nieuw ouderenbehoefteonderzoek bij de VUB. De thema’s die in de vragenlijst aan bod komen, gaan over leeftijdsvriendelijke gemeente, huisvesting, cultuurparticipatie, kwetsbaarheid, vrijwilligerswerk, veiligheidsgevoelens, buurtbetrokkenheid, inclusieve ouderenzorg, actief ouder worden, kwaliteit van het leven,...”, zegt schepen voor seniorenbeleid Eric Janssens (CD&V).

“Het unieke aan dit project is dat het steunt op de inzet en enthousiaste medewerking van heel wat lokale partners uit de gemeente, ouderenorganisaties en oudere vrijwilligers. Oudere vrijwilligers spelen een centrale rol in de planning, de ontwikkeling en realisatie van het onderzoek, maar ook in de ontwikkeling van lokale beleidsplannen op basis van de onderzoeksresultaten. Het is een belangrijk instrument voor de ontwikkeling en actualisering van het gemeentelijk ouderenbeleid.

Door vergelijking met het vorige onderzoek, kunnen we mogelijke evoluties waarnemen. We kunnen via dit onderzoek ook vergelijkingen maken met gemeenten van onze grootteorde.”

De resultaten van de bevraging zullen ook ongetwijfeld nuttig zijn voor de opstart van een lokaal dienstencentrum in het Woonzorgcentrum Sint-Elisabeth in de Wilsonstraat.
Tegen de zomer van 2021 moeten alle resultaten verwerkt zijn.