Wouter Beke geeft 1000 euro aan Huis van het Kind in Sint-Katelijne-Waver

In een Huis van het Kind kunnen ouders en kinderen terecht voor alles rond opvoeden en opgroeien. Het is een samenwerking tussen organisaties die helpen met kinderopvang, gezondheidszorg, vrijetijdsaanbod, opvoedingsondersteuning, workshops en veel meer.

Ondertussen zijn er 224 Huizen van het Kind werkzaam in 294 gemeenten in Vlaanderen, en in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. In die Huizen van het Kind nemen Spel en Ontmoeting een steeds belangrijkere plaats in. Deze laagdrempelige activiteiten maken de dienstverlening van het netwerk een stuk toegankelijker, versterken de sociale cohesie, en maken ook van de Huizen van het Kind een levendiger geheel.

Om Spel en Ontmoeting een extra stimulans te geven is er nu voor elk van de Huizen van het Kind een eenmalige subsidie van 1000 euro om te investeren in speelmaterialen of in de aankleding van de ruimtes (bv. een speelhoek).

Vlaams minister van Gezin Wouter Beke (CD&V): “In zowat elke stad of gemeente is het Huis van het Kind dé plek voor alles wat te maken heeft met opvoeden en opgroeien. Ook hier in Sint-Katelijne-Waver. Met deze investering maken we het Huis van het Kind nog interessanter voor ouders en kinderen.”

Ook Sint-Katelijne-Waver heeft een erkend Huis van het Kind. “Alle diensten die zich rechtstreeks naar kinderen en jongeren richten worden er samengebracht, zodat het aanbod rond opvoeden minder versnipperd is dan vroeger het geval was. Vorige week kwam de Algemene Vergadering van het Huis van het Kind voor het eerst samen. Deze netwerkvergadering, waarbij vertegenwoordigers uit de verschillende kinderopvangdiensten, het onderwijs, jeugddienst, Gezinsbond,... samengebracht worden was meteen een schot in de roos,” geeft schepen Eric Janssens (CD&V), bevoegd voor buitenschoolse kinderopvang aan.

“We merken dat ons Huis van het Kind een enorm verbindende rol kan spelen tussen verschillende partners in de gemeente en ouders en kinderen. Dit willen we uiteraard ondersteunen. Wij zijn dan ook heel tevreden met deze investering. Op deze manier maken we het Huis van het Kind aantrekkelijker voor ouders en kinderen. Onze partij is en blijft toch de eerste partner van de gezinnen in onze gemeente. Zij moeten kunnen rekenen op alle hulp en advies,” aldus schepen van onderwijs en welzijn Sarah De Keyser (CD&V).