Gemeentelijke subsidie tot 250.000 euro voor lokale sportclubs die een kunstgrasveld aanleggen

Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver heeft een subsidiereglement klaar dat sportclubs toelaat tot 250.000 euro ondersteuning te krijgen bij de aanleg van een kunstgrasveld. Op maandag 4 mei legt het bestuur het reglement ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.

Het weekend, het tijdstip waarop anders honderden kinderen en jongeren in onze gemeente genieten van hun favoriete sport en spel; de dagen ook waarop in normale tijden talrijke ouders, supporters en sympathisanten elkaar ontmoeten rondom de voetbalvelden in onze gemeente.

“Met dit reglement dragen we als bestuur ons steentje bij om ervoor te zorgen dat al deze spelers in de toekomst in de best mogelijke omstandigheden hun hobby zullen kunnen beoefenen”, zo vertelt Sven Verelst, schepen van financiën en in de toekomst eveneens schepen van sport.

Sint-Katelijne-Waver telt vier voetbalclubs: KFC Katelijne, KSK Wavria, Koninklijk Groen Rood Katelijne en RB Elzestraat, samen goed voor meer dan 700 jeugdspelers. Vanuit verschillende van deze clubs kwam reeds geruime tijd de vraag naar gemeentelijke subsidiëring voor de aanleg van kunstgrasvelden, zoals deze reeds in tal van de ons omliggende gemeenten bestaan. Als CD&V hebben we deze vraag van onze sportclubs steeds ondersteund en hiervan een punt gemaakt in ons programma voor de laatste gemeenteraadsverkiezingen. In uitvoering van het ambitieuze bestuursakkoord en met de steun van onze coalitiepartner N-VA, lossen we ook deze verkiezingsbelofte in.

Momenteel worden onze clubs, zeker in de wintermaanden, regelmatig geconfronteerd met onbespeelbare velden en logistieke problemen om iedereen te kunnen laten trainen. Het voordeel van kunstgrasvelden is dat zij steeds kunnen worden bespeeld en niet moeten “rusten” om herstel van het gras toe te laten. Doordat een kunstgrasveld intensiever kan worden gebruikt, vervangt het eigenlijk verschillende gewone velden. Bovendien is de onderhoudskost aanzienlijk lager dan deze van gewone grasvelden, omdat ze niet moeten worden gemaaid, besproeid, etc.

Het ontwerpreglement dat ter goedkeuring aan de gemeenteraad wordt voorgelegd, bepaalt dat het gemeentebestuur 62,5 procent van de kosten die een sportvereniging maakt voor de aanleg van een kunstgrasveld op zich neemt, met een maximum van 250.000 euro. Een substantiële eigen inbreng van de clubs blijft steeds vereist.

We zijn er ons van bewust dat in deze maatschappelijk en economisch onzekere tijden dergelijke investeringen niet evident zijn, noch voor de clubs, noch voor de gemeente. Naast deze investeringssteun zal op korte termijn ook ondersteuning van onze inwoners, ondernemingen en verenigingen noodzakelijk zijn om het hoofd te bieden aan de gevolgen van de coronacrisis. Ook aan deze maatregelen wordt momenteel hard doorgewerkt, maar dat is geen reden om een initiatief zoals dit subsidiereglement, dat eigenlijk reeds voor het coronatijdperk was uitgewerkt en dat op langere termijn toekomstperspectieven en groeimogelijkheden biedt, on hold te zetten.

Ook in moeilijke tijden blijven we hard werken aan de uitbouw van onze gemeente.