De kogel is door de kerk. We verruimen ons onderwijsaanbod in onze gemeente nog meer.
We mogen hier echt wel trots op zijn!

- De MET zal voor 2 schooljaren hun specifiek onderwijsproject uitvoeren op de site van het Loerenboske ✅
- Ze maken zelf het gebouw gebruiksklaar en onderhouden dit; geen leegstand! ✅
- De gemeente krijgt er een extra onderwijspartner bij, wat enkel maar een meerwaarde en verrijking kan zijn ✅

Volg hier de livesessie van schepen Sarah De Keyser vanuit het gemeentehuis

Sint-Katelijne-Waver, vol van leven!

Gemeente verhuurt oude Loerenboske aan middelbare school DE MET

Het gemeentebestuur zal de gebouwen van het oude Loerenboske op de hoek van de Borgersteinlei en Berkelei de komende twee schooljaren verhuren aan school DE MET. Zij zullen er middelbaar onderwijs organiseren voor in het eerste jaar veertig en het jaar daarna tachtig leerlingen.

DE MET is een onafhankelijke, erkende middelbare school die gepersonaliseerd onderwijs aanbiedt. Dat houdt in dat elk kind zijn eigen leerroute volgt. Zij inspireerden zich op middelbare school Agora Roermond in Nederland en de freinetpedagogie. DE MET verkreeg erkenning van de Vlaamse overheid. DE MET opende vorig jaar een eerste school in Leuven. Zij zochten een goede locatie in de regio Mechelen om te starten met een tweede school. De keuze viel op de site waar tot vorig jaar het gemeentelijk documentatiecentrum Marcel Dillen gehuisvest was.

Huurovereenkomst voor twee jaar
Het gemeentebestuur en DE MET sloten een huurovereenkomst af voor twee jaar. Na het schooljaar 2021-2022 stopt de huurovereenkomst. In het meerjarenplan voorziet de gemeente om het gebouw in 2022 te verkopen. Van die plannen wordt niet afgeweken. Door de gebouwen nog twee jaar te verhuren, worden deze nog nuttig gebruikt en voorkomen we verloedering en vandalisme.

Eerst veertig, dan tachtig leerlingen
DE MET start op 1 september met veertig leerlingen in het eerste middelbaar. Het schooljaar erop komen er veertig bij. DE MET engageert zich ertoe dat hun leerlingen vooral met het openbaar vervoer of de fiets zullen komen.

Gezien zijn eigenheid is DE MET geen rechtstreekse concurrentie voor College Hagelstein en het Sint-Ursula-Instituut. Voor de kinderen en leerlingen in onze gemeente is deze nieuwe school een verrijking: zij hebben nu ook de keuze voor een ander soort onderwijs wanneer ze na het zesde leerjaar naar het middelbaar overstappen.

Alle informatie over het onderwijsproject van DE MET leest u op hun website.