Maatregelen tegen het fileprobleem Liersesteenweg-R6 via extra rijstrook

Vlaams Gewest geeft gehoor aan vraag Sint-Katelijne-Waver

Sinds enige tijd wordt de wijk Elzestraat geteisterd door files op de Liersesteenweg, met gevolgen voor andere straten in de omgeving. De werken op het kruispunt R6-Antwerpsesteenweg zijn daar niet vreemd aan, maar er dienen ook enkele structurele maatregelen genomen te worden aan het vorig jaar heraangelegde kruispunt R6-Liersesteenweg.

Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver dringt al geruime tijd bij het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) van het Vlaams Gewest aan om de fileproblematiek aan te pakken.

“Op onze vraag hebben ze de lichtenregeling aangepast. Deze ingreep kon maar beperkt bijdragen aan het verminderen van de files”, zegt schepen van mobiliteit Eric Janssens (CD&V). “Daarom is AWV gestart met het verder analyseren van het kruispunt en het onderzoeken van infrastructurele maatregelen om het fileprobleem op te lossen. Concreet zal AWV vanaf het kruispunt met de Walemstraat en Clemenceaustraat twee volwaardige rijstroken creëren: de linkerrijstrook om rechtdoor te gaan, de rechterrijstrook om rechtsaf te slaan (richting R6-E19). Zo wordt voorkomen dat men moet invoegen om daarna opnieuw uit te splitsen. Een deel van de middenberm zal hiervoor worden opgebroken en de parkeerplaatsen langs de rijbaan verdwijnen”,

Deze werken kunnen op korte termijn worden uitgevoerd omdat er geen onteigeningen nodig zijn. “AWV heeft de aannemer die momenteel de fly-over aan de Antwerpsesteenweg bouwt opdracht gegeven om deze werken ook uit te voeren. Deze aanpassing zal prioriteit krijgen”, besluit schepen Janssens.