Enkele jaren geleden plaatste het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver asverschuivingen in de Lombaardstraat om de snelheden te verlagen en de fietsveiligheid te verhogen. “De fietsers ervaarden echter nog een onveiligheidsgevoel door wagens die van rijstrook veranderen aan de asverschuivingen. Ook ontstonden door het veranderen van rijstrook aan de obstakels regelmatig onveilige situaties tussen elkaar kruisende automobilisten. Daarom beslisten we vorig jaar, na overleg met de bewoners van de straat, om de asverschuivingen te vervangen door trajectcontrole”, vertelt schepen van mobiliteit Eric Janssens (CD&V).

Sinds kort staan de camera’s volledig op punt en de trajectcontrole in de Lombaardstraat is nu operationeel. De camera’s moeten de snelheden van het autoverkeer beperken tot de toegelaten 50 km/u en het veiligheidsgevoel van de fietsers vergroten Alle wagens die over het traject sneller rijden dan 50 km/u gemiddeld, mogen zich aan een boete verwachten.

Nu de trajectcontrole actief is, worden de asverschuivingen weggehaald. Dat gebeurt vandaag, op vrijdag 11 september 2020. Het kon niet eerder omdat we dan een vacuüm inzake verkeersveiligheid zouden creëren. “Om de fietsveiligheid te vergroten werden in de straat bijkomende borden met het opschrift ‘Opgepast fietsers’ geplaatst. De voorbije weken werden ook de fietssuggestiestroken extra geaccentueerd door het aanbrengen van fietsiconen“, licht schepen van mobiliteit Eric Janssens (CD&V) verder toe.

Voor meer informatie, contacteer

Eric Janssens, schepen van mobiliteit (CD&V)

0473 93 73 21, eric.janssens@skw.be