Verkeersremmers in de Lombaardstraat

De verkeersremmers in de Lombaardstraat worden dit jaar nog weggehaald. In het najaar van 2015 werden de betonnen blokken en paaltjes in de straat geïntroduceerd om de snelheid en het aantal doorgaand verkeer te doen dalen. “Op zich remt dit het verkeer wel af, maar het zorgt op zijn beurt voor onveilige toestanden”, aldus mobiliteitsschepen Eric Janssens (CD&V).

In 2015 nam het toenmalige gemeentebestuur de Lombaardstraat, op een boogscheut van de R6 en veiling BelOrta, onder handen. Er kwamen fietssuggestiestroken, de snelheidslimiet daalde van 70 naar 50 kilometer per uur en er werden verkeersremmers geplaatst. Alles goed voor een investering van zo’n 70.000 euro. Het nieuwe gemeentebestuur heeft nu andere plannen met de Lombaardstraat. “De bewoners van de Lombaardstraat vroegen enkele jaren geleden al om maatregelen te nemen tegen overdreven snelheid in hun straat”, zegt schepen van Mobiliteit in Sint-Katelijne-Waver Eric Janssens (CD&V). “Het vorige bestuur is hierop ingegaan door het plaatsen van asverschuivingen. Op zich remt dit het verkeer wel af, maar zorgt op zijn beurt toch wel voor onveilige toestanden. Zo zijn er geregeld gevaarlijke situaties tussen uitzwenkende vrachtwagens en fietsers, automobilisten die hun beurt niet afwachten aan de paaltjes, zijn er al wagens tegen de verkeersremmers gereden, enzovoort.”
Gevaarlijk of net efficiënt? Bij de buren van de Lombaardstraat zijn de meningen over de obstakels verdeeld. “Vroeger reed men hier veel te snel, maar dat is sinds de komst van de verkeersremmers verbeterd. Van mij mogen ze gerust blijven staan”, reageert Ria Lauwers. Haar buurman is het niet eens. “De laatste tijd maken sommigen chauffeurs er een spelletje van: zo snel mogelijk voorbij het obstakel, zodat de tegenligger in de remmen moet gaan”, getuigt Joris Van den Eynden. “Vorige zomer heb ik drie keer meegemaakt dat wagens die elkaar kruisten ter hoogte van zo’n obstakel elkaars spiegels stukreden. De verkeersremmers haalden de snelheid in onze straat naar beneden, dat wel, maar creëerden vooral onveilige situaties, ook voor de fietsers. Want als chauffeur moet je wel op de fietssuggestiestrook rijden bij het passeren van zo’n obstakel. Er moet hier iets gebeuren, maar deze verkeersremmers waren niet de juiste oplossing.”
Bij de gemeente maakt men werk van een alternatief. “We willen deze onveilige obstakels vervangen door een veilig alternatief. In ons bestuursakkoord hebben we vooropgesteld dat we dit zeker dit jaar nog realiseren. Liefst zo snel mogelijk. Op termijn willen we ook in de Slameuterstraat de blokken wegnemen, maar deze timing is afhankelijk van de rioleringswerken in Onze-Lieve-Vrouw-Waver”, vertelt de schepen. “Voor de Lombaardstraat zijn we op dit moment aan het onderzoeken welk de beste oplossing is. Eens we een alternatief hebben gevonden, zullen we werk maken van het weghalen van de huidige verkeersremmers.”

Uit het Het Laatste nieuws van 26 januari 2019

Oplossing in zicht voor fileleed aan de Liersteenweg

De laatste tijd wordt de Elzestraat geconfronteerd met heel wat fileleed. Op de Liersesteenweg staat er vaak een lange file, met sluipverkeer in de omliggende straten. De wegbeheerder, het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) onderzoekt nu samen met het gemeentebestuur of het de afslagstrook tussen de Walemstraat en de R6 kan verbreden en verlengen. Dit zal het probleem op korte termijn nog niet oplossen, want dit moet de nodige procedures doorlopen en er moeten ook nog gronden verworven worden.

Foto Gazet van Antwerpen

“We hebben het fileprobleem al meermaals aangekaart bij AWV en we zijn verheugd dat zij actief mee op zoek gaan naar een goede oplossing. Al het verkeer dat rechtdoor moet of op de R6 wil, komt nu samen in de flessenhals tussen de Walemstraat en R6. Dit zorgt voor aanzienlijke verkeersproblemen. Een verlenging en verbreding van de afslagstrook zou zeker een oplossing kunnen bieden. Grote aanpassingen aan het kruispunt zelf hoeven we niet te verwachten. Het vroegere kruispunt was levensgevaarlijk en er zijn meerdere dodelijke ongevallen gebeurd. Het huidige concept is zo opgevat dat het kruispunt zo veilig mogelijk gemaakt werd. Het werd ook conflictvrij gemaakt voor fietsers en gemotoriseerd verkeer, wat de veiligheid van de fietsers ten goede komt. Dit zorgt er dan wel voor dat iedereen wat langer moet wachten aan de lichten. Hieraan willen we zeker niet raken, maar een oplossing voor het fileprobleem door de verlengde afslagstrook is wel in de maak”, zegt schepen van mobiliteit Eric Janssens.

Vlaams gewest geeft gehoor aan het fileprobleem op de Liersesteenweg

Maatregelen tegen het fileprobleem Liersesteenweg-R6 via extra rijstrook

Vlaams Gewest geeft gehoor aan vraag Sint-Katelijne-Waver

Sinds enige tijd wordt de wijk Elzestraat geteisterd door files op de Liersesteenweg, met gevolgen voor andere straten in de omgeving. De werken op het kruispunt R6-Antwerpsesteenweg zijn daar niet vreemd aan, maar er dienen ook enkele structurele maatregelen genomen te worden aan het vorig jaar heraangelegde kruispunt R6-Liersesteenweg.

Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver dringt al geruime tijd bij het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) van het Vlaams Gewest aan om de fileproblematiek aan te pakken.

“Op onze vraag hebben ze de lichtenregeling aangepast. Deze ingreep kon maar beperkt bijdragen aan het verminderen van de files”, zegt schepen van mobiliteit Eric Janssens (CD&V). “Daarom is AWV gestart met het verder analyseren van het kruispunt en het onderzoeken van infrastructurele maatregelen om het fileprobleem op te lossen. Concreet zal AWV vanaf het kruispunt met de Walemstraat en Clemenceaustraat twee volwaardige rijstroken creëren: de linkerrijstrook om rechtdoor te gaan, de rechterrijstrook om rechtsaf te slaan (richting R6-E19). Zo wordt voorkomen dat men moet invoegen om daarna opnieuw uit te splitsen. Een deel van de middenberm zal hiervoor worden opgebroken en de parkeerplaatsen langs de rijbaan verdwijnen”,

Deze werken kunnen op korte termijn worden uitgevoerd omdat er geen onteigeningen nodig zijn. “AWV heeft de aannemer die momenteel de fly-over aan de Antwerpsesteenweg bouwt opdracht gegeven om deze werken ook uit te voeren. Deze aanpassing zal prioriteit krijgen”, besluit schepen Janssens.