Verslagen fietstochten

Sylkes eerste fietstocht van 5 mei 2018

Op 5 mei fietste Sylke Pex, lijsttrekker van CD&V voor de gemeenteraadsverkiezingen, samen met Sammy Mahdi , de nationale voorzitter van Jong CD&V en een groep sympathisanten doorheen onze gemeente.

Deze fietstocht stond in het teken van de ‘Koning Fiets’-actie waarbij de CD&V enkele punten voor een goed fietsbeleid onder de aandacht wil brengen. Fietsen is goed voor de portemonnee en het klimaat, het is gezond, snel, vermindert files én laat makkelijk sociaal contact toe. En toch kiezen 83% van de Vlamingen ook voor korte ritten van minder dan 5km voor de auto.

Onze partij engageert zich voor een beleid gebaseerd op volgende principes:

•      FIETSDIALOOG  door zoveel mogelijk inwoners te betrekken bij het uitstippelen van een beleid
        waar het gebruik van de fiets centraal staat

•      FIETSBRIL door reeds bij de voorbereiding van alle toekomstige beslissingen rekening te houden
       met de fietser

•      FIETSCENTEN door een transparant budget te voorzien voor het fietsbeleid

•      FIETSVERBINDING door optimale fietsverbindingen te voorzien tussen de woonkernen onderling en
       de  belangrijkste  voorzieningen in de gemeente (bv. de bibliotheek, het gemeentehuis, het rustoord,
       het station, …)

•      FIETS-MINDER-HINDER door specifieke minder hinder-maatregelen te nemen op maat van fietsers en
        voetgangers bij wegenwerken.

•      FIETSENSTALLING door er voor te zorgen dat fietsen veilig en comfortabel kunnen gestald worden
        bij onze  voorzieningen en ontmoetingsplaatsen zoals bijvoorbeeld de overdekte fietsenstalling op
        de Markt in het Centrum.

•      FIETSPAD door een fietsinfrastructuur van topkwaliteit te voorzien zoals bijvoorbeeld het
        nieuwe fietspad aan de Mechelsesteenweg aan de R6.

•      FIETSSCHOOL door te zorgen voor fietsveilige schoolomgevingen en samen met de scholen het
        gebruik van de fiets te promoten.

•      FIETSACTIE door campagnes te starten die meer inwoners moeten verleiden de keuze voor
       de fiets te maken.

•      FIETSVOORBEELD door de bestuursleden en mandatarissen van de plaatselijke CD&V-afdeling aan
        te zetten zich zoveel mogelijk te verplaatsen met de fiets.

Onze tocht liep vanaf de Markt in het centrum via het aangepaste verkeerspunt aan de GLOC langs de plek waar de sporthal en het zwembad zijn afgebroken. Via de Kempenarestraat kwamen we aan de omleiding in Drevendaal waar tot halverwege duidelijke maatregelen zijn genomen om de fietsers te begeleiden maar waar het fietspad dan ineens halverwege verdwijnt.

Nadien werd halt gehouden aan het Stationsplein om er vast te stellen hoe gevaarlijk de conflictsituatie van de gebruikers van de fietsostrade met de parkeermanoevers van de pendelaars wel niet kan zijn. Via de Spoorweglei fietsten we naar de Kasteellaan en de Valkstraat om dan de verkeersdrempel aan de Vijfhoek te passeren. Ook hier mist deze dure maatregel zijn verkeersremmend effect, net zoals de bakken in de ‘Sla’lombaardstraat.

Als afsluiter hebben we nagekaart met een fris drankje op een terras aan de Markt.

Voor de foto’s: zie hier

De kapellekenstocht van 21 mei 2018

Op 21 mei reed Sylke met meer dan 25 sympathisanten langs een aantal kapelletjes van onze gemeente. Vaak rijden we deze gebouwen voorbij zonder te beseffen dat zij deel uitmaken van ons rijke erfgoed. CD&V wilde met deze fietstocht enkele van deze pareltjes opnieuw onder de aandacht brengen.
Hieronder een overzicht van de kapelletjes die we bezocht hebben. Hopelijk rijden we ook nog eens langs de andere, hierover later meer.
1) Kapel van Onze-Lieve-Vrouw, Berkelei (1750)
Deze kapel is de oudste kapel in onze gemeente. Ze is daarom ook nog gekend onder andere namen zoals: De Drieraderskapel, dit verwijst naar de plaatsnaam, of de kapel van Borgerstein omdat hier in de omgeving het vroegere kasteel Borgerstein gestaan heeft. Andere benamingen zijn kapel van Onze-Lieve-Vrouw bezoeking of Kapel van Onze-Lieve-Vrouw ter koorts.
Het kleine, zwart-bruin Lievevrouwbeeldje werd op 1 juni 1739 door Corneel Somer opgerkt in een boom (waar nu de kapel staat) op het moment dat zijn paard niet verder wilde.
Eerst werd er een houten kappelletje getimmerd maar op 24 augustus 1749 werd op aandringen van Jan Janssens die vermoedelijk op Borgerstein woonde, de toestemming gegeven door Kardinaal d’Alsace om een stenen kapel te bouwen.
Een opmerkelijk feit is dat in 1781 in zeven weken tijd, in Katelijne 52 mensen aan ‘rode loop’ overleden maar de mensen uit de omgeving van deze kapel werden gespaard.
Tijdens de Franse overheersing werd het Lievevrouwbeeldje weggestopt in het Kasteel van Borgerstein.
In 1957 werd de kapel gerestaureerd door toedoen van toenmalige pastoor Jozef Peeters. Nu nog wordt hier elke vrijdag avond het Rozenhoedje gebeden.
Deze kapel heeft zelf een klokkestoel met klokje. Dit klokje werd in Mechelen gegoten door L. Fransuin in 1750.
Tijden de oprichting van de parochiekerk van Goede Herder in 1939 heeft dit klokje een tijd in de kerktoren gehangen in afwachting van een grotere klok.
Op 12/01/1987 werd de kapel geklasseerd als monument en de toegangsdreef als dorpsgezicht.
2) Kapel van Onze-Lieve-Vrouw van Vlaanderen, Zorgvliet (1938)
Deze kapel werd opgericht door de Boerinnengilde van de Elzestraat als blijvende herinnering aan hun 25 jarig bestaan.
De inwijding had plaats op 1 mei 1938 en werd opgeluisterd door de Fanfare “Zucht naar Kunst” eveneens van uit de Elzestraat.
Het houten Onze-Lieve-Vrouw van Vlaanderen beeld werd ontworpen door beeldhouwer François De Vos. Ontwerpen en aannemer van de kapel van Guillaume van Boxel.
De dankstenen die we nu nog kunnen zien duiden duidelijk op het feit dat er naar deze kapel ook bedevaarten gehouden werden.
Leuk weetje: de kostprijs van deze kapel bedroeg in 1938, 5000 BEF.
3) Kapel van Onze-Lieve-Vrouw Troosteres der Bedrukten, Liersesteenweg, (1880-1881)
Deze kapel werd gebouwd in 1880-1881 door de Familie De Cock die in die tijd het Kasteel Rozenhout bewoonde. En dit uit dank voor de genezing van Mevr. De Cock.
De Piëta die we binnen in de kapel zien werd ook door deze familie geschonken en was al reeds lange tijd familiebezit.
De kapel werd oorspronkelijk opgetrokken in paramentbaksteen, maar werd in 1933-1934 door toedoen van Burggraaf Ysebrandt de Lendonck, voorzien van een cementen bepleistering.
In 1919 werd ze verkocht aan Georges Van der Auwera die ze op zijn beurt in 1937 aan L. Van Dessel.
Toen in 1970 de Liersesteenweg verbreed werd kon dit bouwwerk gered worden door het in 1971 in zijn geheel – op rails- achteruit te plaatsen.
In de late jaren ’80 werd deze kapel door Juffrouw Segers, een kunstenares uit de Elzestraat, geschonken aan de kerkfabriek van Sint-Augustinus.
4) Wijkkapel ‘Hoge Velden’
Deze kapel werd ingewijd op zondag 3 september 1989.
Het ontwerp en de planning werd uitgevoerd door niemand minder dan Guido Op de Beeck. Het beeld van Onze-Lieve-Vrouw Der Stormen werd gemaakt door Edmond
Nackaerts en is gemaakt uit rood Bubinga hout. Edmond Nackaerts schonk dit beeld geheel vrijblijvend en onbezoldigd schonk.
Om de bouw van dit kappeltje mogelijk te maken werden er allerlei acties op touwen gezet. Zo werden er pentekening van onze plaatselijk kunstenaar Ronny Catteeuw verkocht. Op 11 november gingen de kinderen van de wijk ‘Sinte Mette’ zingen om ook hun duit in het zakje te doen. En de gebeurenkring kon ook rekenen op een aanzienlijk financiële steun van KWB Elzestraat en Toneelkring ‘Kunstmin’. De totale kostprijs bedroeg 140.000 BEF.
Zoals al gemeld werd de kapel ingehuldigd op 3/09/1989 tijdens de openluchtmis.
Dit was echt dé gebeurtenis van het jaar.
Dit kapelletje doet niet enkel dienst als plaats van gebed maar werd ook in de jaren ’90 gebruikt als ontmoetingsplaats door de jongeren van hier. Dus als de muren hier konden praten, …..