Ouderschapsverlof per week

vrijdag, 23 juni, 2017
Ouderschapsverlof per week

De grote vakantie nadert met rasse schreden. Twee maanden lang zullen ouders genieten van hun kroost die thuis is. Vaak wordt het in deze periode puzzelen om de nodige opvang te voorzien. Vooral voor alleenstaande ouders is dit een uitdaging.

V&M lanceerde daarom het voorstel om ouderschapsverlof per week (i.p.v. per maand) te kunnen opnemen. De flexibilisering van het ouderschapsverlof is één van de voorstellen die ouders wat ademruimte kan geven. Bovendien wil V&M ook dat de vergoedingen voor het ouderschapsverlof opgetrokken worden

Op de Gezinsdag van CD&V herhaalde voorzitter Wouter Beke dat de flexibilisering van het ouderschapsverlof aangewezen is. Binnenkort wordt hierover een wetsvoorstel ingediend en wordt de opvangpuzzel op termijn iets makkelijker te maken voor vele gezinnen!

Wat betreft de vergoedingen maakte minister van Werk Kris Peeters afgelopen week bekend dat de premies voor thematische verloven voor alleenstaanden met zorg voor kinderen worden verhoogd. En als kers op de taart krijgen zelfstandige mama's vanaf nu automatisch dienstencheques zonder daarvoor aan aanvraag te moeten indienen, een maatregel die V&M vroeg.

We zijn nog niet rond voor deze maand: naar aanleiding van het bezoek van de vrouwelijke imam Sherin Khankan voor een V&M-lezing over vrouwelijk leiderschap binnen de islam stelt de Moslimexecutive dat de vrouw een officiële rol dient te krijgen in de moskee. Dit voorstel wordt ondersteund door minister van Justitie Koen Geens.

Op al deze verwezenlijkingen mogen we samen trots zijn! Hierbij laat ik jullie ook weten dat mijn mandaat als Algemeen Voorzitster eindigt in het najaar. Graag geef ik de fakkel door aan een nieuwe voorzitster die ervoor kan zorgen dat onze beweging slagkrachtig blijft. Meer informatie hierover vindt u in deze Stroomlijn.

Een prachtige zomer toegewenst!

Els Van hoof