“Mobiliteit is en blijft het grootste probleem”

Aan de brug aan het station van Sint-Katelijne-Waver komt een ANPR-camera om zwaar vervoer te weren. Met die beslissing willigt het gemeentebestuur voor een stukje de eisen van Okra en de seniorenraad in. Zij willen dat de mobiliteit dringend wordt aangepakt.

Okra Sint-Katelijne-Waver maakte samen met de seniorenraad een Zilverboek en overhandigde dat aan alle politieke fracties. CD&V en N-VA bespraken in kleine kring de visie van de 55-plussers. “De mobiliteit is en blijft het grootste probleem. Ons station is een belangrijke verkeersader en iedereen is het ermee eens dat een nieuw stationsgebouw met een ruime parking soelaas kan bieden, toch zien we de plannen steeds verschuiven. Richt dat eens goed in, ook voor andersvaliden”, zegt Okra-voorzitter René Van Noten.

Nu Vlaanderen werkt met vervoersregio’s, vindt hij bovendien dat de inspraak van de burger zoek is. “Niemand heeft inspraak terwijl naast de trein ook de busverbindingen aan belang winnen. De hoofdassen vormen geen probleem, maar eens daarbuiten zijn hele straten onbereikbaar. We zijn alvast opgetogen dat twee politieke fracties de tijd namen naar ons te luisteren”, voegt hij toe.

Masterplan in de maak

Burgemeester Kristof Sels (N-VA) beaamt de mobiliteitsproblemen. “Ze moeten inderdaad aangepakt worden. Er zijn ideeën en een eerste aanzet tot een masterplan. De stationsomgeving is echter eigendom van Infrabel en momenteel is het geen vragende partij om veel te investeren in Sint-Katelijne-Waver. We hebben de situatie zo goed mogelijk verbeterd, onder meer door (fiets)markeringen aan te brengen op de brug ter sensibilisering. Er komt ook een ANPR-camera aan de brug om het zwaar verkeer te weren. De stationsomgeving moet echter structureel aangepakt worden”, legt hij uit.

“We willen met het studiewerk dat deze legislatuur is uitgevoerd naar Infrabel en NMBS stappen en oplossingen vinden. Betere fiets- en voetpaden en de bereikbaarheid van de perrons staan hoog op de agenda”, voegt Sels nog toe.

Fietsostrade

Ook CD&V bekommert zich om de stationsomgeving. Meer nog, de partij neemt stukken uit het Zilverboek mee in het verkiezingsprogramma. “Onze visie blijft dezelfde als die van zes jaar geleden. De mobiliteit aan het station is ronduit gevaarlijk, maar is afhankelijk van de goodwill van externe partners. Toch willen we ook de conflicterende situatie met de fietsostrade, die zich pal in de parkeerzone bevindt, aanpakken. Dagelijks riskeren voetgangers en fietsers hier omver te worden gereden”, zegt afdelingsvoorzitter Wilfried Van den Acker.