Oude herberg was erg bekend in de streek

’t Wit Huis, gelegen aan het kruispunt Bergstraat-Mechelbaan in Onze-Lieve-Vrouw-Waver (Sint-Katelijne-Waver), is gesloopt. Het gebouw had een rijke geschiedenis en was door zijn ligging en karakteristiek uitzicht niet alleen bekend bij de inwoners zelf, maar tot ver in de wijde omgeving. “We betreuren dat het zo is moeten lopen”, klinkt het in de buurt.

Het pand stond doorheen de jaren onder meerdere namen bekend in de streek. “Het gebouw, initieel herberg ‘Boerenhof’, werd gebouwd omstreeks 1900 na de aanleg van de tramsporen voor de stoomtram”, vertelt heemkundige Staf Bleeckx. “Op de hoek van de Bergstraat en Mechelbaan bevond zich de ingang tot de herberg en in de Bergstraat was er nog een tweede ingang die toegang gaf tot een kleine kruidenierswinkel. Omstreeks 1930 werd het gebouw ‘Buurtspoorweghalt De Bergstraat’ genoemd, een verwijzing naar de nabijgelegen tramwissel met tramhalte.”

Rond 1970 werd de herberg gesloten. “In 1983 hernoemden nieuwe uitbaters het herberggebouw ‘’t Wit huis’ en werd het heringericht als een frituur-restaurant. De ruimte van de vroegere kruidenierswinkel deed dienst als frituur, in het oude herberggedeelte met nieuwe aanbouw werd de restaurantzaal ondergebracht.” Sinds enkele jaren, na de sluiting van het frituur-restaurant, stond het pand leeg.

Beeldbepalende site

“Omdat er in de gemeente waardevolle gebouwen staan die niet ‘zomaar’ mogen verdwijnen en waar met de nodige zorg moet worden mee omgegaan, werd door de Gemeentelijke Erfgoedraad een ‘Gemeentelijke Inventaris’ samengesteld. Op deze lijst staan 98 gebouwen voor Onze-Lieve-Vrouw-Waver. Ook ‘’t Wit Huis’ stond op die lijst met drie sterren, wat betekent dat het door de erfgoedwerkers als zeer waardevol werd beschouwd. Het was beeldbepalend, als een vuurtoren in de streek, en een typisch voorbeeld van een herberg op een hoek van twee verkeerswegen. In de muren waren zelfs de ringen nog aanwezig waar de boeren indertijd hun paarden aan vastmaakten wanneer ze terugkwamen van de markt”, zegt Bleeckx. “Eind 2017 vernamen we in de Erfgoedraad dat het gebouw ‘voor de veiligheid’ zou worden gesloopt. Zonder verdere kennisgeving werd een sloopvergunning afgeleverd door het schepencollege. Jammer dat dit pand moest verdwijnen.”

“We begrijpen dat ’t Wit Huis een erg karakteristiek gebouw was, maar de sloopvergunning werd aangevraagd door de eigenaar zelf”, vertelt schepen van Ruimtelijke Ordening Joris De Pauw (N-VA). “Het gebouw was niet meer in goede staat en door de afbraak wordt de zichtbaarheid voor het verkeer tussen de Bergstraat en Mechelbaan fel verbeterd. Daarom volgden we het advies van de stedenbouwkundig ambtenaar en hebben we de sloopvergunning afgeleverd. Er kan in de toekomst mogelijk wel degelijk een eengezinswoning gebouwd worden, maar ver genoeg naar achter zodat het niet te dicht tegen de straat staat”, zegt De Pauw.