Het Sint-Michielskasteel in de Groenstraat (Elzestraat) is een pareltje van neoclassicistische bouwkunst, met een verrassend art deco-interieur. Het gebouw is sinds 1971 eigendom van de gemeente Sint-Katelijne-Waver en was al een hele tijd aan restauratie toe. De voorbereidingen van het restauratiedossier gaan tot 2006 terug. Eerst werd een bouwhistorisch en materiaaltechnisch onderzoek uitgevoerd, dat verrassende resultaten opleverde. “Het was lange tijd niet geweten wanneer het kasteel precies gebouwd werd en wie de opdrachtgever was. Dank zij dit onderzoek kwamen we te weten dat het kasteel tussen 1784 en 1786 gebouwd werd in opdracht van de Mechelse magistraat Henri de Villers. In 2012 kon het toenmalige CD&V-bestuur het restauratie- en subsidiedossier aan de bevoegde Vlaamse Minister overmaken. In 2016 keurde de Vlaamse regering de restauratiepremie goed en zo kon het vorige bestuur met de werken starten”, zegt schepen van cultuur en erfgoed Eric Janssens (CD&V). “Tijdens de restauratiewerken werd zoveel mogelijk van het oorspronkelijke gebouw hersteld. Op de eerste verdieping werd de oude indeling van de ruimtes opnieuw hersteld en ingericht als vergaderzalen. De prefabmuren werden verwijderd alsook het verlaagde plafond, waardoor het deels bewaard gebleven historische stucwerk opnieuw zichtbaar werd”.

Het interieur van de benedenverdieping dateert uit de eerste helft van de 20ste eeuw en is een prachtig voorbeeld van art decostijl met het kenmerkende fineerhout. Al deze art deco-elementen werden zorgvuldig gerestaureerd.
Ook de buitenzijde werd grondig gerestaureerd. De cementbepleistering werd door een oorspronkelijke kalkbepleistering vervangen. Het venster in het rechter zijgebouw werd in zijn oorspronkelijk uitzicht hersteld. Verder werd de nodige aandacht besteed aan de toegankelijkheid van het gebouw en is het ook veel energiezuiniger dan vroeger.
Niet alleen het kasteel werd gerenoveerd, ook het park werd verfraaid.

“Ik ben zeer opgetogen dat het vernieuwde Sint-Michielsksteel wordt uitgebaat als brasserie en restaurant”, zegt schepen van lokale economie Sven Verelst (CD&V). “Bovendien kunnen bedrijven en verenigingen er terecht in drie zalen met de modernste vergadertechnieken. De verenigingen uit Sint-Katelijne-Waver kunnen hier trouwens gratis terecht. Ik ben er dan ook van overtuigd dat deze horecazaak een belangrijke trekpleister wordt in de kern Elzestraat”.
Schepen Sarah De Keyser (CD&V) besluit: “De laatste jaren merken we dat Elzestraat opnieuw aan het open bloeien is. We geloven sterk dat de opening van het Kasteel hier nog wat extra aan bijdraagt!”

Voor meer foto's klik hier