De bibliotheek is al lang veel meer dan een instelling die enkel boeken uitleent. De hedendaagse bib is een ontmoetings- en belevingsruimte waar je kan lezen, leren, tentoonstellingen kan bewonderen, lezingen kan bijwonen,... Ze maakt ook digitale informatie en communicatie toegankelijker voor het grote publiek. De bib vormt een belangrijke socioculturele en educatieve functie binnen de gemeente.

Het vorige CD&V-bestuur zette in op de modernisering van de bib, met onder andere het informatiseren en het toegankelijker maken door lezingen, evenementen, boeken aan huis, collecties in de woonzorgcentra, grote letterboeken, luisterboeken, samenwerking met de scholen, ...
Het huidige gemeentebestuur ging op die ingeslagen weg voort, maar legde de focus te sterk op de hoofdbibliotheek. CD&V vindt een goed uitgebouwde hoofdbibliotheek belangrijk, maar betreurt dat dit ten koste ging van de bibliotheekfilialen die een belangrijke rol in de kernen speelden. De bibliotheken op school zijn niet voldoende, omdat ze niet voor buurtbewoners toegankelijk zijn. Een bibliobus (rijdende bib) kan hier voor een oplossing zorgen.

“CD&V wil de bib verder uitbouwen tot een modern, hip centrum dat cultuur en informatie dicht bij de mensen brengt. Een ruimer boekenaanbod en een verdere digitalisering zijn zeker nodig”, geeft CD&V-fractieleider Eric Janssens aan.

Foto:
Het vorige CD&V-bestuur voorzag een nieuw bibliotheekfiliaal in het nieuwe “Loerenboske”. Het huidige bestuur sloot echter de filialen Dijkstein, Elzestraat en Waver. Een spijtige beslissing volgens CD&V.