N-VA en CD&V, de twee nieuwe meerderheidspartijen in Sint-Katelijne-Waver, stelden gisteren het nieuwe bestuursakkoord voor. Kristof Sels (N-VA) begint aan een tweede termijn als burgemeester en zegt geleerd te hebben uit het verleden: “De betrokkenheid van de burger in beleidsdomeinen wordt versterkt”.

Het bestuur van Katelijne bestaat uit burgemeester Kristof Sels (N-VA), Eric Janssens (CD&V), Joris De Pauw (N-VA), Sven Verelst (CD&V), Jan Broes (N-VA) – na drie jaar neemt Jeroen Baeten het van hem over – Sarah De Keyser (CD&V) en An Coen (N-VA) als toegevoegd schepen voor Sociale Zaken. Het bestuursakkoord dat gisteren werd voorgesteld is gebaseerd op vijf pijlers: een warme Vlaamse gemeenschap, veilig en mobiel, vol van leven, toekomstgericht en verantwoord bestuur met onder andere onderstaande prioriteiten.

Senioren en jeugd

Het bestuursakkoord van de twee meerderheidspartijen trekt niet alleen de seniorenkaart met de uitbouw van het woonzorgcentrum Bosbeekhof dat bijna klaar is en de plannen voor een sociaal dorpsrestaurant, maar duidelijk ook die van de jeugd met de bouw van een sport- en speelsite waarvan de grond al werd verworven. De Bruultjeshoek in Onze-Lieve-Vrouw-Waver moet een vrijetijdsparadijs worden.

Inspraak

“Ook subsidiereglementen voor verenigingen worden herbekeken, we streven naar een of meerdere kunstgrasvelden en jeugdverenigingen krijgen meer inspraak. We evolueren naar een inspraakbeleid versie 2.0”, verduidelijkt de burgemeester.

Belastingen

De gemeentelijke belastingen worden niet verhoogd, toch zullen een pak rioleringswerken plaatsvinden zoals in de Molenstraat en de Brede Heide. “Bovendien willen we af van de ‘pestbelastingen’. Alles is te herbekijken, zoals de belasting voor startende ondernemers”, weet Sels.

Mobiliteit

Eerste schepen Eric Janssens (CD&V), die onder meer de bevoegdheid Mobiliteit krijgt, wil werken aan een vlot, maar ook veilig verkeer. “De hernieuwing van de dorpskernen zal cruciaal zijn voor de verkeersveiligheid. Onveilige verkeersobstakels worden vervangen door alternatieven.”

Toegankelijkheid

Hij voegt toe dat de gemeente zijn rol als sociale sterkhouder nog krachtiger wil maken door vereenzaming actief aan te pakken. “Iedereen is voor ons belangrijk, we gaan voor integrale toegankelijkheid.” Openbare plaatsen worden waar mogelijk bijgeschaafd voor personen met een beperking. “Een uitdagend dossier. Zo heeft een rolstoelgebruiker liever geen drempeltjes aan de inkom, voor een blinde is dat wél een referentiepunt.”

Veiligheid

Het bestuur van Sint-Katelijne-Waver wil nog meer dan tijdens de vorige legislatuur werk maken van veiligheid. Enerzijds door criminaliteit te bestrijden, maar ook door verkeersveiligheid voorop te stellen. “We investeren nog meer in technologie voor politiediensten door extra ANPR-camera’s te plaatsen”, voegt de burgemeester nog toe. “Ook de zogenaamde kleine overtredingen zoals zwerfvuil zullen harder worden aangepakt. We willen bovendien nog meer BIN’s zodat het veiligheidsgevoel vergroot.”

Groen en kindvriendelijk

Andere prioriteiten voor de volgende zes jaar zijn een groener en vooral kindvriendelijk beleid, met onder andere een nieuwe huisstijl en mascotte, samen met een beleid waarin de burger als klant centraal staat.

Tekst uit Gazet van Antwerpen

Het volledige bestuursakkoord kunt u hier lezen