In memoriam Wivine Willems-Provinciael

Hulde aan een sociaal bewogen vrouw

In Memoriam Wivine Willems
Op 15 januari 2015 overleed ons voormalig gemeente- en OCMW-raadslid Wivine Willems-Provinciael. We blikken voor u even terug op het leven en werk van deze bijzonder geëngageerde dame.

Wivine werd op 26 september 1920 in Lier als dochter uit een landbouwersgezin geboren. Ze behaalde het diploma van beroepsregentes en onderwees 2 jaar in Antwerpen (Sint-Godelieve) en 6 jaar Duffel (Sint-Norbertus). Verder gaf zij avondcursussen in huishoudkunde in Sint-Katelijne-Waver.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog, meerbepaald in 1942, stichtte zij in Sint-Katelijne-Waver de meisjesgidsen die ze gedurende 7 jaar leidde en was daarnaast ook actief in het toneelleven.

In 1949 huwde ze met Georges (Jos) Provinciael. Samen voedden ze zeven kinderen op.

In 1966 stichtte zij de KAV-afdeling De Goede Herder, waarvan ze acht jaar voorzitster was. Later werd zij voorzitster en stuwende kracht van Ziekenzorg De Goede Herder. Van 1977 tot 1994 was Wivine OCMW-raadlid en in 1994 zetelde ze nog in de gemeenteraad. Ook voor de gemeentefusies was zij korte tijd gemeenteraadslid. Haar aandacht ging vooral naar zieken, personen met een handicap en minderbedeelden. Wivine was ook jaren mee de drijvende kracht achter het seniorenfeest van onze partij, waar ze samen met haar echtgenoot voor de heerlijke koffie zorgde. Zij steunde haar man Jos ook bij diens tomeloze inzet voor de Damiaanactie.

De belangrijkste drijfveer in haar politiek engagement en in het verenigingsleven was het zich inzetten voor de sociaal zwakkeren in onze gemeente. Dit alles geïnspireerd door haar christelijke overtuiging.  Zo zullen we Wivine ook altijd blijven herinneren: een eenvoudige, sterke, hulpvaardige en erg sociaal bewogen vrouw.

Eric Janssens