Op 24 januari 2015 overleed ereschepen Jozef Bauweleers. Jef werd op 19 december 1921 in Sint-Katelijne-Waver (Elzestraat) geboren. Hij studeerde mechanica aan de TSM (Mechelen).

In Memoriam Jef Bauweleers

Al van jongs af was hij erg actief in het sociale en culturele leven. Als bewonderaar van kardinaal Cardijn was hij oud-leider van de K.A.J. en was vooral ook een begenadigd acteur (o.a. bij Theater de Morgenster in Mechelen). Zo speelde hij onder andere samen met de bekende acteurs Jan Reussens en Vic Moeremans. In 1939 werd hij lid van het ACV en als overtuigd Vlaming was hij ook vaak aanwezig op de IJzerbedevaart. Tijdens de Tweede Wereldoorlog leefde hij 21 maanden ondergedoken bij een familielid op de Nieuwendijk. Op 30 maart 1948 trouwde hij met Maria Crosiers. Beroepshalve werkte hij als bediende bij de Mechelse Tuinbouwveiling.

Jef nam voor het eerst aan gemeenteraadsverkiezingen deel op 12 oktober 1952 en werd verkozen als CVP-gemeenteraadslid. In 1959 werd hij lid van de C.O.O. Hij werd schepen op 8 januari 1965, met cultuur als bevoegdheid. In 1983 werd hij eerste schepen, bevoegd voor openbare werken. De lijst van realisaties is te lang om hier op te sommen, maar de belangrijkste willen wij u zeker niet onthouden. Zo is de sociale woonwijk Hogevelden er via de Duffelse Volkswoningen op zijn initiatief gekomen, alsook sporthal Leyland, de gemeentelijke zwembaden en de restauratie van beide Midzeelhoeven. Hij voerde daarnaast ook subsidies voor de verenigingen in. Naast deze grote verwezenlijkingen stond hij ook altijd paraat om de kleine problemen van de mensen op te lossen.

Tijdens zijn indrukwekkende politieke carrière was hij 30 jaar schepen onder maar liefst vijf burgemeesters: Victor Van den Eynde, Desideer Vermeulen, August Van Calster, Michel Van Dessel en Kris Lens. Hoewel hij eind 1994 afscheid nam van de actieve politiek, bleef hij de activiteiten en realisaties van CD&V, de gemeente en de Duffelse Volkswoningen nog lang op de voet volgen.

In zijn vrije tijd ging hij graag op uitstap naar Klein-Brabant en Zeeuws- en Frans-Vlaanderen. Hij was tevens medestichter van Erf en Heem en lag samen met zijn vrouw Maria aan de basis van het culinaire evenement “Waverlandse voorjaarsgroenten”. Van 1973 tot 2008 was hij voorzitter van de Koninklijke Fanfare Zucht naar Kunst.

Jef was een doorzetter, iemand die graag onder de mensen kwam en veel voor hen deed. Hij leverde een belangrijke bijdrage aan het uitzicht van de gemeente Sint-Katelijne-Waver zoals we die nu kennen. Met Jef verliest niet enkel CD&V, maar ook heel onze gemeente een monument

Namens CD&V Sint-Katelijne-Waver
Eric Janssens