Gelijke kansen

Wijzersterk

Jongeren van Wijzersterk aan de slag bij gemeentebestuur Sint-Katelijne-Waver

Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver en vzw Wijzersterk starten een proefproject waarbij jongeren met een beperking een halve dag per maand aan de slag gaan. “Voor onze jongeren is dit een levenservaring die goed is voor hun persoonlijke ontwikkeling”, klinkt het bij Wijzersterk.

Vzw Wijzersterk is een dagbestedingsproject voor jongvolwassenen met een beperking uit Sint-Katelijne-Waver en omstreken. Deze dagbesteding dient zinvol, aangepast, kwaliteitsvol en financieel haalbaar  georganiseerd te worden en dit op een zo inclusief mogelijke manier. Zij stelden aan het gemeentebestuur de vraag of deze geen klusjes voor hen had. “Als gemeentebestuur gaan we maar wat graag op hun vraag in”, vertelt schepen van gelijke kansen en vrijwilligersbeleid Sarah De Keyser.

Een jaar lang zullen Joost, Ruben en Marnick een halve dag per maand klusjes uitvoeren voor het gemeentebestuur. Dit gaat van het verzorgen van de planten in het gemeentehuis, tot het poetsen van dienstwagens en de digitale infozuilen. Na dat jaar volgt een evaluatie. Loopt de samenwerking goed, dan wordt deze verdergezet.

Op vrijdag 15 februari tekenden Joost, Ruben en Marnick hun vrijwilligerscontract. Meteen erna begonnen ze aan hun eerste klus. “Onder leiding van iemand van de groendienst hebben we in het gemeentehuis planten verpot”, vertellen de jongens.

“Voor de cliënten van Wijzerstek is werken een uitgelezen middel om te integreren in de maatschappij”, vertelt Rik Clauws, coördinator Dagwerking Pegode Kontich, dat vzw Wijzersterk ondersteunt. “Zo zetten ze verdere stappen om hun eigen toekomst uit te bouwen. Samen werken is een uitgelezen middel om eigenwaarde en zelfbeeld te verhogen.”

Voor meer informatie, contacteer:

Sarah De Keyser, schepen van gelijke kansen en vrijwilligersbeleid

0497 28 09 69, sarah.de.keyser@skw.be